Site Yönetimi Profesyonel Firmalara Nasıl Devredilir ?

Apartman site iş merkezi plaza gibi toplu yaşam alanlarında yönetici seçimi; kat malikleri genel kurul toplantısı ile yapılmaktadır. Kat mülkiyeti kanununa göre anagayrimenkule bağlı sekiz veya daha fazla bağımsız bölümü varsa yönetici ataması mecburidir. 

Apartman yöneticisi seçmek için oylanan kişi veya profesyonel yönetim şirketinin hem sayı hem arsa payı bakımından oy çokluğuna sahip olması gerekmektedir. Ana gayrimenkulün tüm bağımsız bölümlerinin bir kişiye ait olduğu durumlarda; kişi kanunen yönetici olur.

 

Yönetici kat malikleri genel kurulunda bir yıllık görev süresi için seçilir. Eski yönetici yeniden seçilebilir bununla ilgili kaç kere seçilebileceği konusunda bir sınırlama yoktur. Yönetici seçiminde kat malikleri çoğunluğa varamayarak anlaşamaz veya bir yönetici atayamazlarsa kat maliklerinden birinin müracaatı üzerine sulh mahkemelerince, bir yönetici atanır. Kayyum olarak atanan bu yönetici, kat maliklerinin oyuyla seçilen yöneticinin tüm yetkilerine sahip ve kat maliklerine karşı sorumlu olur.

Apartman, Site, İş merkezi, Plaza Yönetimlerinin Profesyonel yönetime devri yapılırken şu adımlar takip edilir.

Kat malikleri genel kurulunun toplanması için yönetimin profesyonel yönetim firmalarına devri konusununda yer aldığı gündem ile çağrı yapılır.

Toplantı çağrısı ile toplantı tarihi arasında en az onbeş gün süre olmalıdır.

Kat malikleri kurulu ilgili tarih ve yerde toplanır.

İlk toplantıda, Hazirun cetveli üzerinden katılımcıların hem sayı hem de arsa payı bakımından yarısından fazlasının katılımı sağlanmış ise gerçekleşir.

Yeterli çoğunluk sağlanmamış ise ikinci toplantı yedi gün sonra gerçekleştirilir.

İkinci toplantıda çoğunluk aranmaz.

Gündem maddelerinden Apartman yönetiminin profesyonel bir firmaya devredilmesi konusu görüşülür ve kararı alınır.

Profesyonel yönetim firmaları direkt olarak yönetici seçilebildiği gibi kat maliklerinden bir yönetim kurulu seçildikten sonra bu yönetim kuruluna yetki ve sorumluluklarının tamamını veya bir kısmını sözleşme imzalanacak profesyonel yönetim firmalarına devrederek hizmet alınması şeklinde seçilebilmektedir. Bu yöntem işletme projesince sabitlenmiş aylık genel giderler dışında planlanan demirbaş alımları, tadilatlar, iyileştirme çalışmaları gibi sürekliliği olmayan konularda yönetim kurulu onayı ile işlem yapılması gibi düzenlemeler ile daha sağlıklı bir özel hizmet alımının gerçekleşmesine yardımcı olur. Denetim kurulları ayrıca yönetim kurulu ve yönetim firmasını denetlemeye devam eder. 

Yapı yönetim planına göre asil ve yedeklerden oluşan denetim kurulu seçilir.

Denetim kurulu üyesi olabilmek için kat maliki olmak zorunludur. 

Karar tutanağına; seçildiyse Yönetim Kurulunun seçilmediyse Denetim Kurulunun profesyonel firma ile sözleşme imzalama yetkisi işlenir. Bu kurul aynı zamanda bina temsilcisi olarak firma ile olan ilişkileri yürütür. 

Site yönetimini üstelenecek profesyonel yönetim firmasının hizmet bedeli şekil ve şartları karar tutanağına işlenir. 

Kat Malikleri Genel Kurulu Yönetim Devir Kararı ile İlgili Genel Bilgiler

Toplantıya katılan her kat maliki, arsa payı oranına bakılmaksızın bir oy hakkına sahiptir. Anagayrimenkulde birden fazla bağımsız bölüme sahip kat maliki, her bağımsız bölüm için ayrı ayrı oy hakkına sahiptir bununla birlikte sahip olduğu bağımsız bölümlerin sayısı ne olursa olsun oy hakkı katılımcıların toplam oyların üçte birinden fazla olamaz. Divan Başkanı oy hesaplaması yaparken bu kuralı göz önüne bulundurulmalıdır.

Bir bağımsız bölümün birden fazla maliki varsa yani hisseli bağımsız alanlarda hisse sahibi kat maliklerinin içlerinden vekalet verecekleri bir bir kişi o bağımsız alanı temsil eder.

Kat maliklerinden biri, oyunu vekalet vererek kullandırabilir. Vekalet veren bir kişi, oy sayısının %5’inden fazlasını kullandırmak üzere vekil tayin edilemez. Bununla birlikte; 40 ve daha az sayıdaki bağımsız alanın bulunduğu anagayrimenlullerde bir kişi, kendisi dışında en fazla iki kişiye vekalet edebilir.